Ventilatie Vent-Axia UniflexPlus+ 69 Verdeelcollector/-box met rechthoekige, zij-aansluiting 220 x 80 mm en 9 luchtkanalen Ø 69 mm, traphoeksysteem (VK69 9 220)
220,08€ excl. BTW
Geschikt voor installatie in de isolatie- of deklaag (chape), in een (vals) plafond of in stortbeton.
- Rechthoekige zijdelingse aansluiting voor instortkanaal 220 x 80 mm (vrouwelijk).
- Traphoek-systeem.
- 9 Aansluitingen Ø 69 mm (advies 25 m³/u per slang).
- Maximaal totaal debiet 225 m³/u.
- Geïntegreerde klikdelen met ingewerkte rubber dichtingen voor perfecte luchtdichtheid.
- Intrapveilig.
- Beperkte inbouwhoogte van 80 mm.
- Materiaal PP, voorzien van anti-staticum en anti-bacterieel.
- Luchtdichtheidsklasse D (conform EN 17192:2019).
- Werktemperatuur: -20 °C tot +60 °C.
- Verwerkingstemperatuur: -5 °C tot +50 °C.
- Inclusief 5 afdichtdoppen Ø 69 mm.
- (#vtbflex069vdcolzij22009)
Enkel op bestelling, snel leverbaar (enkele werkdagen).
Beschrijving
Wij raden u steeds aan: plaats verdeelboxen in de mate van het mogelijke, ALTIJD (op een liefst ook gemakkelijk) BEREIKBARE PLAATS!
Bij voldoende én ZEER REGELMATIG onderhoud (maandelijks…), én vervanging (jaarlijks, zelfs halfjaarlijks…) van de filters van een ventilatie-unit systeem D vragen de ventilatiebuizen weinig onderhoud. Maar na 5… of 8… of 10 jaar…, in ieder geval OOIT toch wel EENS, zullen ook de buizen deftig gereinigd moeten worden. Er blijft nu eenmaal niets eeuwig schoon…
De flexibele luchtkanalen zijn normaal vrij goed bereikbaar langs de kant van de ventielcollector (tot zo ver het gemakkelijke deel).
Maak dan ook dat zij goed bereikbaar zijn langs de kant van de verdeelcollector. En dit is natuurlijk al veel moeilijker! Dit kan volgens ons enkel en alleen met de verdeelcollectoren geplaatst IN OPBOUW. Maar dit vraagt inderdaad de nodige ruimte…
Denkt u echt dat collectoren die volledig ONDER DE VLOER weggewerkt zijn, gemakkelijk, vergeet dit “gemakkelijk”, ook maar enigszins bereikbaar zijn? Als u misschien heel slappe, smalle, lange, flexibele… armpjes en polsjes… heeft, mogelijks wel, maar ik twijfel er zeer sterk aan dat u echt zo lenig bent…
Onze woningen worden altijd maar duurder, dus meestal ook een ietsje minder groot, en ze eisen altijd maar meer en ingewikkelder technieken. Elke vierkante meter in de woning moet dus maximaal benut worden, spijtig genoeg is dat al te vaak ten koste van een voldoende grote technische ruimte.
In het OVERGROTE deel van onze woningen, is de nochtans zeer belangrijke technische ruimte ergens tussenin “weggemoffeld” als een soort “opvulling”. Dus ronduit VEEL te klein, er kan met enige moeite misschien wel nog net een nieuwe installatie ingestampt worden, maar de latere toegankelijkheid voor een correct onderhoud of een herstelling… dat zien we later wel… dat is het probleem van de technieker… waarvoor alles zo goed als onbereikbaar is.
Dit is normaal de verantwoordelijkheid van de architect, maar spijtig genoeg is die nog al te vaak meer bezig met esthetiek en veel te weinig met échte, doordachte, onderhoudsvriendelijke techniek.
Bent u dus echt genoodzaakt de verdeelcollectoren IN DE vloer “weg” te steken, plaats ze dan minstens direct onder/boven, en in het verlengde van de rechte, vaste hoofdleiding. Als deze leiding kort boven de vloer of dicht tegen het plafond geplaatst wordt met een gemakkelijk demonteerbare schuif-mof, kan ze eenvoudig verwijderd worden en is later onderhoud toch nog relatief eenvoudig.
Slaat u deze goede raad liever in de wind… dan wens ik u van harte “bonne chance” met uw installatie…

















